Hou het lekker simpel
Krijgt u het gezegd in één woord? Zeg het dan ook in één woord. En kies dat woord zorgvuldig. Geen moeilijke vakterm als uw lezer die niet kent. Liever een variant die precies aansluit bij zijn leefwereld en woordenschat. Met een heldere tekst komt uw boodschap écht en overtuigend bij uw doelgroep.
Leer helder formuleren en scoor bij uw doelgroep
Tijdens een (verkoops)gesprek komt u heel vlot uit uw woorden. Maar als de klant vraagt om de essentie nog even te mailen, dan gaan de poppen aan het dansen. Er verschijnt een waas voor uw ogen. En de schrik slaat om uw schrijfhart. “Als het op papier staat, gaat het er toch om spannen. Dat zien de mensen voor eeuwig en altijd.” En toch ligt uw succes ook dan in … eenvoud.
Opgelet: ‘eenvoudig’ betekent niet ‘simplistisch’. Daarmee zou u de lezer totaal onderschatten. En dat is niet de bedoeling. ‘Eenvoudig’ heeft alles te maken met transparantie. Een boodschap helder verwoorden lukt alleen dankzij een verfijnde schrijfvaardigheid en een strak uitgevoerd denkproces. Twee elementen die u gedetailleerd leert kennen tijdens uw schrijftraining.
Een politicus die om de vijf voet met een Latijns citaat komt aanzetten … dat is zó passé. Want bij elk citaat had hij een kruiwagen vol vertaling nodig. Anders bleef zijn doelpubliek in het duister over de inhoud van zijn boodschap. Gevolg? Hij stopte met die cryptische spreuken. Tenzij hij in de toekomst nog eens afspraak heeft met de geschiedenis. Geheid dat hij er dan nog wel eens eentje uit zijn mouw tovert.
Dat gerespecteerde organisaties ‘awards’ geven aan bedrijven die helder formuleren … dat spreekt toch boekdelen, niet?
Leer uw lezer doorgronden. Weet wat hij apprecieert en hoe ver u kunt gaan op het vlak van woordkeuzen. Leer uw stijl, inhoud en taalgebruik precies afstemmen op dat van uw lezer. Zó komt u heel dicht op zijn huid zitten. En het is alleen daar dat uw grondig doordachte boodschap blijft ‘plakken’.