Herschrijven is gemakkelijk

1024 605 Rik van Panteringhem

“Ah ja, natuurlijk is herschrijven gemakkelijk. Als het er allemaal al staat, dan is een tekst herschrijven inderdaad gemakkelijk, niet dan?” Tja, herschrijven blijft toch een kunst op zich. Ook al staan alle ingrediënten halfbakken in de basistekst.

Invulfiche = jouw vlotte voorbereiding

Wil je iets meer dan een stukje kladpapier? Gebruik de herschrijven is gemakkelijk-fiche. Aan de linkerkant zie je de verschillende invulvelden. Met extra uitleg in de rechterkolom. Zo blijf je exact op koers voor een slimme houvast op weg naar een maximaal efficiënte rewrite.

Creatief met aangereikte ingrediënten
Net daarin schuilt trouwens het probleem: met verse ingrediënten zou het een stuk eenvoudiger zijn. Maar nu moet je verder borduren op het potje dat iemand anders al op het vuur heeft gezet. Fijne wedstrijd! En toch is herschrijven echt niet zo moeilijk.

Kom los uit het spoor
Het eerste wat je doet om een tekst te herschrijven, is … hem lezen. Maar daarmee zet je jezelf in het spoor dat de originele tekstschrijver heeft uitgerold. En kom daar nog maar eens uit. Een trein of een tram moet verplicht op de rails blijven lopen. Gevolg? Je wroet een kwartier, twintig minuten, een uur, zelfs een hele dag aan die tekst. En op het einde van de rit zie je het origineel er nog altijd doorheen schemeren. Dan is schrijven vanuit het witte blad een stuk eenvoudiger, toch? Doorbreek de impasse en combineer het beste van twee werelden.

Eerst denken, dan schrijven
Trek je schrijfproces uit elkaar in twee totaal onafhankelijke onderdelen: je denkproces en je intikproces. Begin pas te tikken als je denkproces helemaal rond is, als je tekst helemaal klaar is in je hoofd. Neem dus eerst een stuk kladpapier en schuif je toetsenbord ver weg. Kwestie van jezelf te verplichten om dat denkproces alle kans te geven.

Ruggengraat vol voordelen
Volg voor elke individuele tekst de volgende strategie: neem je kladblad en schrijf links bovenaan ‘doelgroep’ en ‘doelstelling’. Vul die vakjes zo precies mogelijk in. Klaar? Beeld je dan in dat je zelf tot de doelgroep behoort: welke uitdagingen houden jou uit je slaap? Waarvan lig je wakker? Lijst die onderwerpen op en zie hoe de ruggengraat van je nieuwe tekstversie ontstaat. Een ruggengraat op basis van ‘behoeften’ waarop je klant maar wat graag een antwoord krijgt. Dé manier om je lezer tot bij de laatste regel mee te nemen in jouw verhaal. Ah ja, want als je de juiste antwoorden en oplossingen geeft, kan jouw klant eindelijk rustig gaan slapen.

Heldere voorbereiding met dubbel rendement
Een beetje oefenen en je verzamelt binnen een paar minuten een hele lange lijst met elementen voor je ruggengraat. Selecteer de meest relevante en bewaar de termen die overblijven voor je opvolgcommunicatie. Dat garandeert trouwens een consequente lijn in je volledige communicatietraject. Bewaar daarom je voorbereiding en merk dat je meteen terug op kruissnelheid vliegt bij de start van je opvolging. Da’s twee keer zoveel rendement uit een investering. Heerlijk!

Rik van Panteringhem
AUTHOR

Rik van Panteringhem

U lokaliseert een communicatie-uitdaging en u definieert een bijbehorende tekstoplossing. Volg de kortste weg tussen die twee punten. Ik geef u advies waarmee u resultaten boekt. Kort, kernachtig én onderbouwd: overtuig úw doelgroep met scherpe teksten die meteen ter zake komen. Verleg uw limieten en bereik meer.

All stories by: Rik van Panteringhem