Schrijfcoach voor bedrijfsteksten

Schrijfcoach voor bedrijfsteksten

1024 768 Rik van Panteringhem

Jouw schrijfcoach voor bedrijfsteksten start aan een ambitieus project: je hebt al leren schrijven — in het lager onderwijs en in het humaniora. Voor die basiskennis heb je geen coach nodig. En toch blijkt er in de praktijk meer nodig te zijn voor overtuigende bedrijfsteksten. Aan jouw schrijftrainer dus, om vaste grond onder jouw voeten te brengen. Dankzij een heldere houvast die slimme variatie toelaat.

Schrijfcoach = gids

Een waardevolle schrijfcoach voor bedrijfsteksten steekt je niet in een dwangbuis. Integendeel, een slimme coach moedigt variatie aan. Want niemand heeft het ultieme tekstrecept in pacht. Waarom? Er bestaat geen ultiem recept dat je op elk onderwerp en elke doelgroep kan toepassen. De ene houdt van Engelse buzz words, dan andere moet er niets van weten. Maar zijn die buzz words daarom absoluut te vermijden of altijd en overal te gebruiken? Bepaal het verwachtingspatroon van jouw lezer en baseer daarop jouw beslissing om ze al dan niet te gebruiken.

Schrijfcoach voor bedrijfsteksten - eerst denken, dan tikken
Schrijfcoach voor bedrijfsteksten
Photographer: Austin Distel | Source: Unsplash

Schrijfcoach voor slimme bedrijfsteksten

Splits je schrijfproces in twee onafhankelijke onderdelen: eerst denken, dan tikken. Waarom? Om je verbeelding eerst vrije baan te geven. Want alleen dan kom je met een originele insteek, een grappige ‘rode draad’ en een knaller van een afsluiter. Pas als je die ingrediënten hebt, begin je een potje te koken —in dit geval: begin je een tekst te tikken. Tijdens dat tikproces heb je diezelfde hersenen van daarnet nodig om na te denken over dt- en spellingregels. En daardoor is het gedaan met frivole woordspelletjes bij elkaar fantaseren. Hoe je die twee ‘schrijffases’ slim achter elkaar breit, dát is wat jouw schrijfcoach helder en gebruiksklaar uitlegt.

Schrijf vanuit gezond verstand

Je schrijfcoach voor bedrijfsteksten is iemand die jouw kan helpen om de efficiëntste weg te vinden tussen jouw boodschap en je doelgroep. Zonder truken van de foor. Want daarop bouw je geen duurzame klantenrelaties. Het komt erop neer om de juiste inschatting te maken van het verwachtingspatroon van jouw lezer. Alleen als je dat kent, kan je erop inspelen. Door zoveel mogelijk rekening te houden met specifieke schrijfkenmerken. Verfijn jouw vaardigheid om te variëren in je schrijfstijl. Hou al die varianten binenn handbereik. Zo kan je schakelen om je lezer de tekstvariant te presenteren die hem of haar het beste smaakt. Want die aanpak … smaakt naar meer!

Rik van Panteringhem
Author

Rik van Panteringhem

Ik geef u schrijfadvies en u boekt resultaten. Kort, kernachtig én onderbouwd: overtuig úw lezer met scherpe teksten die meteen ter zake komen. Verleg uw limieten en bereik meer.

All stories by: Rik van Panteringhem