Een grijze blog doet hélemaal niets. Tot je hem in vijftig tinten schildert.

Je hebt een bedrijf. Dus voel je de verplichting om te bloggen. Want … al je concurrenten doen dat ook. Of je hoorde een dure marketeer ‘bloggen een must is’ verkondigen. Op die basis laat je het beter. Want er is maar een motivatie die naar succes leidt: blog omdat je het zélf wilt. De kracht van een blog is dat jij met een unieke kijk en een persoonlijke stijl over jouw vak schrijft. Grijze teksten torpederen je imago. Ga daarom resoluut voor een bonte bedrijfsblog.

bloggen
De kracht van bloggen is dat je met een unieke kijk en een persoonlijke stijl schrijft over jouw vak.
Photographer: Andrew Neel | Source: Unsplash

Bloggen is simpel: je schrijft een tekst en klikt op publish. Maar daarna volgt de frustratie. Want je blogstuk blijkt geen enkele reactie te genereren. Hoe komt dat toch? Er kruipt nochtans genoeg tijd in. Tijd die er eigenlijk niet is, want het andere werk wacht niet. Nog maar eens proberen. Deze keer met iets meer resultaat. Ligt het dan misschien aan het besproken onderwerp? Dan maar op zoek naar extreme invalshoeken. De ene keer met een heel sarcastische ondertoon. En dan weer heel lichtvoetig. Zonder écht resultaat.

Blog slim

Gevolg? Na een paar weken zakt jouw bloggoesting tot in de kelders van je kantoorgebouw. De regelmaat verdwijnt uit je schrijfproces en je kijkt zelfs niet meer of er reacties binnenkomen. De blog verwatert en het geïnvesteerde budget lijkt weggegooid geld. Ergernis alomNet voor je de stekker definitief uit heel dat bloggen trekt, verwoord je toch nog eens een keer jouw visie op een nieuwsfeit uit de sector. Een eerlijke mening, persoonlijk beschreven. Waarvan iedere lezer denkt: “Tja, het klonk net alsof ie het me had verteld.” En net daardoor … grandioos succes!

Blogman met een plan

De column van Herman Brusselmans: je bent fan of je bent het helemaal niet. Er is geen tussenweg: je kunt niet ‘een beetje’ fan zijn van die column. Waarom dat zo is? Brusselmans heeft zijn eigen stijl glashelder uitgepuurd. En hij houdt zich strikt aan die lijn. Daarmee versmelt hij zijn lezers tot een trouw publiek dat enthousiast uitkijkt naar zijn volgende stukje. Die aanpak is het succesvolle ‘plan’ achter zijn column. En een succesvol plan uitvoeren, is een hele aangename bezigheid!

Leer uit die aanpak: weet precies waarover je wil bloggen. En doe dat zoals je over dat onderwerp zou praten met een collega of een klant. Mét persoonlijke panache, eventueel met wat steken onder water, als dat jouw stijl is. Of net heel gedetailleerd en extreem genuanceerd. Herhaal die aanpak in elke tekst tot ze een rode draad vormt die jouw blog typeert. Met wie sta je het liefst te babbelen op café? Toch met de man of vrouw die grappig, gevat en spitsvondig uit de hoek blijft komen, niet?

Leer efficiënt bloggen

Oefening baart kunst: voel je het blogvuur oplaaien? Gooi dan alle trossen los en surf je lezers tegemoet. Natuurlijk kost de start wat moeite. Je lezers moeten de kans krijgen om je teksten te ontdekken. Maar bied je hen een uitgesproken visie, dan gaat het snel in cyberspace. Blijf bloggen en zie het aantal lezers groeien, samen met de bezoekers op uw website. Overtuigde fans verzorgen jouw pr door de beste blogs te posten of te (re)tweeten naar hun netwerk. Zodra de sneeuwbal begint te rollen, gaat het plots heel snel.

Alles staat of valt bij een kristalheldere basisidee. Leer de juiste basis leggen tijdens een training over efficiënte bedrijfsblogs schrijven.

Daarin krijg je een gebruiksklaar stappenplan om de funderingswerken vlot en perfect uit te voeren. Niet zozeer over de pure techniek achter een blogplatform. Wél over de schrijfstrategie die de motor van uw communicatieplatform vormt. Met die solide basis ben je na een opleidingsdag en eventueel een virtueel opvolgmoment écht gelanceerd om je doelgroep te overtuigen. Omdat je weet wat je doet, merk je dat bloggen al snel een van de lichtpuntjes in jouw bedrijfsagenda wordt. Iets om naar uit te kijken!