Spreek uw droomkandidaat meteen aan
Een selectieproces start al meteen van bij de personeelsadvertentie. Schrijft u dat met een exact beeld van uw droomkandidaat in het achterhoofd … dan rendeert die advertentie maximaal. Want alleen de meest relevante profielen reageren. Waardoor u tijdens het gesprek onmiddellijk focust op potentiële collega’s mét potentieel.
Personeelsadvertentie = preciseren + enthousiasmeren
Een succesvolle verkoper komt vlot uit zijn woorden en leeft zich gemakkelijk in. Het is een extraverte persoonlijkheid. Voor een finacial controller verkiest u een analytische geest die pietje-precies werkt. Eerder introvert dus. Bij die specifieke profielen passen bijbehorende schrijfstijlen. Leer uw personeelsadvertentie slim opbouwen. Dan trieert u al meteen van bij het eerste contact uw droomkandidaten.
U zoekt een nieuwe medewerker om uw bedrijfsaanpak naar een hoger niveau te tillen. Twee dingen die vaak voorkomen. U krijgt helemaal geen reactie op uw personeelsadvertentie. Of … u krijgt honderden reacties van kandidaten. Maar die voldoen amper aan uw beschreven profiel. Héél vervelend. Want dat zorgt voor tijdverlies – voor u én voor de kandidaat. En dan hebben we het nog niet eens over eventuele imagoschade. Omdat die afgewezen kandidaten natuurlijk niet meteen happy zijn.
Bepaal precies wie u in een specifieke positie ziet floreren. Bepaal de belangrijkste karaktereigenschappen. En leef u helemaal in: is dat een flamboyant type of eerder een bescheiden analist? Krijgt u die kandidaat alleen maar ‘warm’ op basis van een salaris of net dankzij de uitdagende inhoud van de job? Is die kandidaat in twee woorden te overtuigen of zoekt u iemand die eerst alle details wil kennen?
Denk en droom zoals uw ideale kandidaat: alleen vanuit dát perspectief schrijft u een overtuigende personeelsadvertentie.
Is voor u het salaris de belangrijkste drijfveer? Of net het inspirerende contact met collega’s? Misschien wel de grote zelfstandigheid of net het teamwork … Allemaal goed voor u. Maar verplaats u tijdens uw schrijfproces volledig in het leven van uw droomkandidaat. Benoem zíjn voordelen, zíjn triggers en zíjn uitdagingen. Leer hoe u die slim bepaalt en efficiënt verwerkt in uw personeelsadvertentie. Dan geniet u achteraf van een selectieproces dat veel meer rendement én voldoening garandeert.