Een copywriter schrijft bedrijfsteksten. Dat zijn alle teksten die je nodig hebt voor je interne en externe bedrijfscommunicatie. Een copywriter schrijft dus altijd in opdracht van een bedrijf of een organisatie. En telkens met een doel: de specifieke lezer overtuigen om een vooraf bepaalde opdracht uit te voeren. Door het exacte verwachtingspatroon van zijn lezer te beantwoorden met de ultieme lezersvoordelen.
Copywriter versus journalist versus auteur
Er zaten eens een copywriter, een journalist en een romanauteur in de bar … Zou het begin kunnen zijn van een grap. Of het begin van een succesverhaal. Want onderling kunnen ze héél veel van elkaar leren. Wat hen bindt? Schrijven. Wat hun onderscheidt? De strategie om hun doel te bereiken. Een journalist beschrijft de werkelijkheid zo objectief mogelijk. Zonder zelf stelling in te nemen. Een (roman)auteur schrijft een aller-individueelste expressie van zijn aller-individueelste emotie. En daar ligt de copywriter pal tussenin.
Een copywriter is een auteur
Romanauteurs oefenen zich voortdurend in … personages geloofwaardig doen overkomen. En die gave is van goudwaarde in de copywriting. Zie je klant – lees: je lezer – als een personage. Leer dat personage door en door kennen. Weet wat jouw personages verwacht en verlangt. Weet hoe jouw personage spreekt en welke woordenschat hij of zij daarvoor gebruikt. Alleen als je dat exact in kaart hebt gebracht, kan je een overtuigende bedrijfstekst schrijven.
Een copywriter is een journalist
Moderne klanten zijn slim en mondig. Ze weten wat ze willen. En ze hebben internet voor hun fact checking. Iemand overtuigen is dus uitdagender. Haal daarom de journalist in jezelf naar boven: graaf naar de waarheid en streef naar objectiviteit. Dat vergroot je geloofwaardigheid. En … (klanten)vertrouwen is hét sleutelingrediënt in jouw succesrecept om je klant te overtuigen als copywriter.
Ga samen op café
Verfijn je kwaliteiten als auteur én als journalist. Bekijk de allerbeste films met een onderzoekend oog. Waarom is die verhaallijn zo goed? En waarom zijn de personages zo geloofwaardig? Lees romans waarin je verfijnd uitgewerkte personages leert kennen. Hoe slaagt de auteur erin om je mee te nemen in zijn verhaal? Neem daarna de krant en analyseer hoe je een partij feiten op een heldere en objectieve manier tot bij de lezer brengt. Voeg de vaardigheden van jouw auteur en journalist samen tot jouw maximaal overtuigende copywritingaanpak. Resultaat? Heel veel schrijfvoldoening!