Je weet intussen dat je bij copywriting best vertrekt vanuit een persona, een fictieve persoon die symbool staat voor jouw doelgroep. Als je dat persona kan overtuigen, heb je meteen alle personen in je doelgroep mee, toch? Alles draait dus om je persona om de doelgroep te bepalen. En daarvoor kan je best vertrekken vanuit het DISC-systeem, een oplossing om karaktervoorkeuren tastbaar te maken.
Relevante criteria
Een meisje van 16 dat in haar uppie de wereld rondzeilt zou wel eens veel meer ‘zelfredzaamheid’ kunnen hebben dan de meeste volwassenen. Maar een 80-jarige astronaute die eindelijk de ruimte ingaat, is best ‘jong van geest’ gebleven — anders begin je er niet aan. Om maar te zeggen: de absolute leeftijd is vaak geen relevant criterium voor je persona.
Gekleurde oplossing om doelgroep te bepalen
Baseer je daarom op karaktereigenschappen in plaats van niet-relevante criteria. Hoe? Door de kleurentroeven uit het DISC-systeem op tafel te werper. Daarbij staan de letters uit DISC voor:
- Dominantie (rood) = resultaat
- Invloed (geel) = prestige
- Stabiliteit (groen) = empathie
- Conformiteit (blauw) = logica
Met die houvast heb je een efficiënte gids om je doelgroep te bepalen en de boodschap op de specifieke karaktervoorkeuren te modelleren . Trakteer jezelf op een doordachte vrijheid waarmee je opnieuw plezier haalt uit overtuigende teksten schrijven.
Ultieme kleurenmix
Gelukkig heeft iedereen een mix van elk kleurtje in zijn of haar profiel. Tegelijk gaat het bij de kleuren niet over een waardeoordeel. Integendeel, voor een stabiele oplossing heb je een streepje van de vier kleuren nodig. Dat geldt ook voor communicatie: zorg dat je boodschap vanuit die vier perspectieven aantrekkelijk en overtuigend is. Dát is het geheim om je doelgroep aan je lippen te doen hangen.
Leer je doelgroep bepalen
Neem meteen contact op en leer overtuigende bedrijfsteksten schrijven.