Hoe focus je op de lezer in plaats van de zoekmachine: SEO is dood. Leve RCO!

1024 682 Overtuigende copywriting

Search Engine Optimization (SEO) is de heilige graal van iedere websitebouwer. Met een paar keywords op de juiste plek scoort je website ‘zeker weten’ maximaal in Google. Of … zo beweren alvast de zogenaamde experts. Hmmmm … moderne SEO zit toch net iets complexer in elkaar. Investeer daarom in RCO: Reader’s Comfort Optimization. Want daarmee slaat u twee vliegen in één klap.

SEO
Investeer in RCO (Reader’s Comfort Optimization) en je SEO (Search Engine Optimization) verbetert automatisch.
Photographer: Myriam Jessier | Source: Unsplash

SEO was simpel

Google startte ooit met een heel eenvoudig algoritme. Eerst het aantal woorden van je tekst tellen. En daarna controleren hoe vaak jouw trefwoord voorkomt ten opzicht van dat totaal. Hoe hoger het percentage, hoe hoger de ranking van je site. Tot een paar bollebozen hun trefwoord tienduizend keer herhaalden: bovenaan in de lijst pronken was toen echt kinderspel.

Google verfijnt SEO-algoritme

Gebruikers van Google waren niet zo blij met de resultaten. Dus dook Google in zijn algoritme. Dankzij uren sleutelen, testen, verfijnen en dubbelchecken ontstaat een nieuwe maatstaf. Daarin speelt ‘social conversation’ een centrale rol. Gaan je lezers actief aan de slag met jouw tekst? Dan stijgt hij op de resultatenpagina. Becommentariëren, (re)tweeten, liken of pinnen: daarmee krijgt u Google héél blij. Dus … investeer in RCO en spreek je lezer aan. Want daarmee verbetert je SEO.

Maximaal leescomfort

Wanneer promoot een lezer je tekst in zijn netwerk? Als hij lekker wegleest. Ah ja! Presenteer de lezer jouw boodschap in een vlot leesbare tekst. Hou de leesinvestering zo laag mogelijk. Want dat maximaliseert de relatieve leesopbrengst. En een investering die maximaal rendeert … is een goede investering. Eentje waar je lezer graag de aandacht op vestigt bij zijn contacten.

Beste van twee werelden

“Is SEO dan echt helemaal dood?” Neen, de juiste trefwoorden selecteren en die op de cruciale plaatsen verwerken, blijft belangrijk. Maar focus zeker zo intensief op het leescomfort van je prospect. Combineer daarom het beste uit twee werelden: SEO meets RCO. Een vlot leesbare tekst mét relevante inhoud over een slim gepositioneerd keyword: dat is je succesrecept voor een hoge Google-ranking.